Siteeraan viime lauantain HS:ssa
ilmestynyttä mielipidekirjoitusta, jonka on kirjoittanut Riitta
Kalliala. Siinä hän mm. toteaa , että ranskalaisen koulun
työmäärä ja opettajien ehdoton auktoriteetti eivät millään
tavoin haitanneet koulunkäyntiä, päinvastoin. Kataja päätyy
toteamaan, että monissa kouluissa nykyísin nähtävien ongelmien
valossa Suomi voisi ottaa oppia ranskalaisen koulun kasvatus- ja
oppimisjärjestelyistä.
Tarkastellaanpa mielipidekirjoitusta
lähemmin: mikä se olikaan koulun tärkein tehtävä?
Koulunkäyntikö? Ehei. Oppiminen se on. Oppimistahan taas on
vertailtu monen vuoden ajan monissa kansainvälisissä
PISA-tutkimuksissa. Vuoden 2003 testeissä suomalaisoppilaat
sijoittuivat neljästä vertailtavasta aineesta kahdessa 1. sijalle
ja kahdessa 2. sijalle. Yhteispistein Suomi oli ensimmäisellä
sijalla. Myös vuoden 2006 luonnontieteisiin painottuneessa
tutkimuksessa Suomi sijoittui ensimmäiseksi. Vuoden 2009 teisteissä
Suomi sijoittui lukemisessa ja matematiikassa toiseksi Etelä-Korean
jälkeen ja matematiikassa ensimmäiseksi. Yhteispisteiltään Suomi
sijoittui ensimmäiseksi. Ai Ranska. No Pisa-uutisointi on Ranskassa
keskittynyt pääasiassa maan oman heikon tuloksen esittelyyn ja sen
analysointiin. Pisa-tutkimustuloksista uutisoineiden lehtien otsikot
heijastelivat valittua näkökulmaa: "Ranskalainen koulu
vaikeuksissa", totesi La Libération; " Ranskalaisten
koululaisten lukutaito on aina vaan huonompi", kirjoitti Le
Figaro, "Huonoista koulututkimuksen tuloksista halvaantunut
Ranska", uutisoi puolestaan Le Monde. Eli kummankohan maan on
otettava oppia kummasta?
On totta, että suomalaisissa kouluissa
on rauhattomampaa kuin mihin muualla maailmassa on ehkä totuttu.
Viime keväänä julkaistun OECD-tutkimuksen
(http://www.oecd.org/dataoecd/18/63/47944912.pdf)
mukaan Suomessa lähes puolet koululaisista kokee, ettei opettaja saa
nopeasti luokkaa hiljaiseksi. Suomi sijoittui 65 maan kurivertailussa
kolmanneksi viimeiseksi Kreikan ja Argentiinan edelle. Kärjessä oli
useita kovan kurin maita, kuten Japani, Kazakstan, Romania ja Korea.
Tutkimuksen mukaan kuri yleensä tuotti yleensä hyviä
oppimistuloksia. Suomi onkin poikkeus, sillä tulokset ovat hälystä
huolimatta hyviä.
Hälisevä koululuokka ei välttämättä
heikennä oppilaiden oppimistuloksia. OECD:n tutkimusten mukaan
suomalaisoppilaat kokevat luokkansa meluisaksi, mutta oppimistulokset
ovat hyviä. Professori Kirsi Tirri Helsingin yliopistosta toteaa,
että voidaan puhua positiivisesta ja negatiivisesta hälinästä.
Suomessa on hyvin demokraattinen luokkahuoneilmasto. Meillä on koko
ajan koulutettu opettajia siihen, että opiskelijat ja oppilaat pitää
aktivoida.
Opettajan työtä on eri tutkimuksissa
luonnehdittu multidimensionaaliseksi eli työtehtävien kirjo
vaihtelee opettamisesta organisointiin ja luokan hallintaan. Lisäksi
hän joutuu tekemään monia eri tehtäviä samanaikaisesti.
Opettajan työn olennainen osa on epävarmuuden hallinta. Työn
tavoitteet ovat usein monimerkityksisiä, hänen pitää ottaa
huomioon opetettavien oppilaidensa yksilölliset ominaisuudet, valita
oikea opetusmenetelmä ja niin edelleen. Opetustilanne sisältää
aina annoksen epävarmuutta eikä sitä koskaan voida täydelleen
kontrolloida. Jokaisen oppitunnin aikana tapahtuu noin 200 erilaista
asiaa ja opettajan päätehtävä oppitunnin aikana on suoriutua
lyhyen aikavälin tavoitteisiin ja opettaminen oppitunnilla on
suurelta osin improvisointia, jossa pitää nopeasti intuitiivisesti
päätellä ja arvioida mitä olisi paras kussakin opetustilanteessa
tehdä.
Eli vanhan sananlaskun mukaan: ei
koulua, vaan elämää varten
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti