Mielestäni suomenkielinen sana ”tieto”
on sikäli ongelmallinen, että sanalla voidaan suomentaa
englanninkieliset sanat data, knowledge ja jopa information ja
ainakin implisiittisesti Niiniluoto antaa ymmärtää, että hän
pitää parempana sanan ”knowledge” kääntämistä
tietämykseksi.(ks. esim. Niiniluoto 1997, 63.) Hislopin mielestä
käsitettä tieto(knowledge) voi tarkastella kahdesta näkökulmasta,
joista toinen on objektivistinen ja toinen käytäntöperustainen.
Objektivistisen näkökulman mukaan tieto on olemassa riippumatta
ihmisistä koodatussa muodossa. Sitä voi olla ja sitä voi omistaa.
Se voi esiintyä monissa muodoissa: kaavakuvina, dokumentteina,
tilastoina tai muina saman tyyppisinä. Tällä tavalla tarkasteltuna
tieto lähentyy englanninkielistä termiä ”data” ja
objektivistisella näkökulmalla on yhteys tieteenfilosofian
positivismiin.
Toinen tapa tarkastella tietoa
(knowledge) on käytäntöperustainen näkökulma, jonka mukaan
tietoa ei voi käsitellä omana kokonaisuutenaan, eikä sitä näin
ollen voi erottaan sen käsittelijästä. Jotkut tämän näkökulman
kannattajat korostavat tätä ihmisen ja tiedon välistä yhteyttä
nimittämällä tietoa tästä näkökulmasta tarkasteltuna
”tietämiseksi” (knowing). Minusta suomenkielinen sana ”tietämys”
kuvaa samaa asiaa. Sana ”tietojohtaminen” yhdistää kaksi
käsitettä ja monet tulkinnat tietojohtamisesta problematisoivat
vain käsitteen alkua eli sanaa tieto. Sen sijaan käsitteen
jälkimmäistä puoliskoa pidetään jotenkin itsestään selvänä
ja sen määrittelyä samassa yhteydessä pidetään lähinnä
tarpeettomana.
Hislop esittelee erilaisia
typologioita, jotka ovat eri tavalla luokitelleet tietojohtamisen
strategioita. Yksi ensimmäisistä luokitteluista kehitettiin jo
1990-luvun lopulla ja siinä eroteltiin kodifikaatioon perustuva
tietostrategia ja personointiin perustuva tietostrategia.
Kodifikaatiostrategia on oleellinen organisaatioissa, joiden
kilpailuetu perustuu koodatun tiedon käyttöön ja se haluaa
kehittää toimintaansa varten tietovarastoja ja tietokantoja, joista
tieto on helposti saatavissa koodatussa muodossaan. Sitä vastoin
personointiin perustuvassa tietostrategia on oleellinen yrityksille,
joiden kilpailuetu pohjautuu tiedon käsittelyyn ja tiedon luomiseen.
Personointiin perustuvassa tietostrategiassa oletetaan melkoinen osa
tiedosta on niin sanottua hiljaista tai piilevää tietoa, joka on
nimenomaan yksittäisen työntekijän ominaisuus eikä sitä voida
koodata, joten se keskittyykin kasvokkain tapahtuvaan
tiedonjakamiseen.
Monimutkaisempi tietojohtamisen
luokittelu on M. Earlin(2001) kehittämä taksonomia, jonka mukaan
tietojohtamisessa on seitsemän erillistä koulukuntaa, jotka ovat
joko teknokraattisia, ekonomistisia tai behavioristisia. Ensimmäinen
teknokraattinen luokka on systeemikoulukunta, joka keskittyy tiedon
koodaamiseen tietokantoihin, joista tieto on sitten haettavissa.
Toinen informaatioteknologiaan pohjautuva koulukunta on kartografinen
koulukunta, jossa informaatiojärjestelmiä käytetään luomaan
yhteyksiä sellaisten henkilöiden välille, joilla on organisaation
toiminnan kannalta relevanttia asiantuntijuutta. Luomalla esimerkiksi
asiantuntijatietopankkeja, jotka säilövät sellaisten
asiantuntijoiden yhteystietoja joilla on asiantuntemusta jollain
tietyllä alueella. Kolmas teknokraattinen luokka on
insinöörikoulukunta, jossa informaatioteknologiaa käytetään
tehtävä- ja prosessisuuntautuneen tiedon välittämiseen
organisaation prosesseista ja käytännöistä koodaamalla tieto
tietokantoihin. Ekonomistinen lähestymistapa tietojohtamiseen on
vain niin sanotulla kaupallisella koulukunnalla, jonka näkemyksen
mukaan tiedonhallinnalla on tarkoitus tehokkaasti kaupallistaa
organisaation omistama tieto, jotta organisaatio voisi saavuttaa
mitattavia taloudellisia hyötyjä. Tässä koulukunnassa siis
tietohallinto on keskittynyt tuottamaan tuotteita ja palveluja, jotka
tuottavat lisäarvoa ja sen seurauksena yritetään suojata näitä
tiedonhallinnan etuja esimerkiksi patentoimalla tai tavaramerkeillä.
Organisatorinen koulukunta on ensimmäinen Earlin behavioristisiin
lähestymistapoihin kuuluvista koulukunnista. Siinä on keskeistä,
että mahdollistetaan tietoverkkojen luominen sellaisten ihmisten
kesken, joilla on jotain yhteisiä intressejä ja jotka voivat hyötyä
tiedon ja kokemusten jakamisesta toistensa kanssa. Yhteydenpito voi
tapahtua kasvokkain tai informaatioteknologian välityksellä.
Seuraava behavioristisiin lähestymistapoihin lukeutuva koulukunta on
tilakoulukunta, joka on keskittynyt luomaan virtuaalisia sekä
fyysisiä paikkoja ja tiloja, jotka on mahdollistavat ihmisten
keskinäisen kanssakäymisen ja mahdollistavat näin kokemusten ja
tiedon jakamisen ihmisten välillä. Viimeinen behavioristista
lähestymistavoista on strateginen koulukunta, joka keskittyy
muodostamaan asenteita ja arvoja, jotka mahdollistavat tehokkaan
tiedonhallinnan, eikä ryhtymällä suoraan hallinnoimaan
tietoprosesseja.
Lähestymistapoja tietojohtamiseen voi myös
tarkastella typologisoimalla erilaiset tietojohtamisen strategiat
nelikenttään, jossa ulottuvuuksina ovat yhtäällä
vuorovaikutuksen muodot ja toisaalla johtamismuodot. Tämän
luokituksen mukaan niin sanottu ”laajennetun
kirjaston”-lähestymistapa yhdistää teknostrukturaalisen
vuorovaikutuksen (järjestelmäkeskeisen) kontrollin koordinoituun,
mutta ”heikkoon” hallintoon. ”Yhteisö”-lähestymistapa
yhdistää sosiaalisesti keskittyneen hallinnon ja koordinoidun
”heikon” hallinnon kontrollin. Tässä lähestymistavassa
informaatioteknologian rooli on rajoittunut, koska tiedostetaan, että
suurin osa organisaation tietämystä on piilevää ja hiljaista
tietoa. ”Normatiivisen kontrollin” -lähestymistapa yhdistää
sosiaalisesti keskittyneen hallinnon kontrollin ja voimakkaan
hallinnollisen kontrollin. Tässä lähestymistavassa tietojohtaminen
tapahtuu organisaatiokulttuuria hallinnoimalla ja keskeistä on
pyrkimys luoda sellaista organisaatiokulttuuria, jossa rohkaistaan ja
palkitaan työntekijöitä siitä, että he osallistuvat
organisaation tietoprosesseihin ja omaksuvat organisaation
arvomaailman. Viimeinen kulma tässä nelikentässä on ennalta
määrättyjen toimintasuunnitelmien lähestymistapa, joka yhdistää
vahvan hallinnon ohjauksen teknostrukturaaliseen hallinnon
kontrolliin. Kuten normatiivisen kontrollin lähestymistavassa
tietojohtamiseen, tässäkin käytetään merkittävää hallinnon
panosta, joka keskittyy luomaan koodattuja tietokantoja, jotka
tuottavat malleja työntekijöiden toiminnalle. (Hislop 2013,
55–64.)
LÄHTEET
Earl,
M. 2001. Knowledge management strategies: Towards a taxonomy. Journal
of Management Information Systems, 18(19), 215–233.
Hislop,
D. 2013. Knowledge management in organizations a critical
itroduction. Oxford: Oxford University Press.(3. Painos).
Niiniluoto,
I. 1997. Informaatio, tieto ja yhteiskunta. Filosofinen
käsiteanalyysi. Helsinki: Hallinnon kehittämiskeskus. Edita
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti