Suomen peruskouluissa on jo vuosikausia käytetty erilaisia
oppilastietojärjestelmiä, joilla paitsi hallinnoidaan oppilaiden
demografisia tietoja, niin myös oppilaiden arvostelutietoja ja oppimisen
edistymistä. Nämä järjestelmät auttavat myös mm. hallinnoimaan koulun
opettajien tietoja henkilötiedoista opetustuntimääriin. Useimpiin
kouluhallintojärjestelmiin on liitettävissä erilaisia moduuleita, joilla
voidaan mm. pitää yhteyttä kotien ja koulun välillä. Lisäksi
järjestelmän avulla voidaan lähettää oppilaiden arvostelutietoja
yhteishakuun tai toisiin kouluihin elektronisesti.
Pääosin tämä
järjestelmä on syntynyt ja kehittynyt hajautetusti ja jopa
koulukohtaisesti. Ainoa asia, mistä on pidetty huoli on rajapinnat eli
se, että tiedonkulku on mahdollista järjestelmästä toiseen.
Tutkimuskirjallisuudessa koulun informaationhallintaohjelma on
määritelty sellaiseksi joka perustuu yhteen tai useampaan
tietokoneeseen, sisältää tietokannan ja yhden tai useamman
tietokoneohjelman, jotka yhdessä mahdollistavat tietokoneavusteisen
tietojen tallennuksen, käsittelyn, haun ja jakelun koulun hallinnon
tukemiseksi. Hyvä homma. En tajua miksi ei samalla periaatteella voisi
homma hoitua potilastietojärjestelmien kohdallakin.
Yhteiskunta
määrittelisi vain sen, mitä ohjelman pitää tehdä mahdollisimman
seikkaperäisesti. Terveyskeskusten ja sairaaloiden ylläpitäjät kukin
tahollaan sitten hankkisivat ohjelmat, jotka toteuttavat nämä
ominaisuudet.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti