perjantai 22. maaliskuuta 2013

Mikä tekee potilastietojärjestelmästä niin kalliin?

Suomen peruskouluissa on jo vuosikausia käytetty erilaisia oppilastietojärjestelmiä, joilla paitsi hallinnoidaan oppilaiden demografisia tietoja, niin myös oppilaiden arvostelutietoja ja oppimisen edistymistä. Nämä järjestelmät auttavat myös mm. hallinnoimaan koulun opettajien tietoja henkilötiedoista opetustuntimääriin. Useimpiin kouluhallintojärjestelmiin on liitettävissä erilaisia moduuleita, joilla voidaan mm. pitää yhteyttä kotien ja koulun välillä. Lisäksi järjestelmän avulla voidaan lähettää oppilaiden arvostelutietoja yhteishakuun tai toisiin kouluihin elektronisesti.

Pääosin tämä järjestelmä on syntynyt ja kehittynyt hajautetusti ja jopa koulukohtaisesti. Ainoa asia, mistä on pidetty huoli on rajapinnat eli se, että tiedonkulku on mahdollista järjestelmästä toiseen. Tutkimuskirjallisuudessa koulun informaationhallintaohjelma on määritelty sellaiseksi joka perustuu yhteen tai useampaan tietokoneeseen, sisältää tietokannan ja yhden tai useamman tietokoneohjelman, jotka yhdessä mahdollistavat tietokoneavusteisen tietojen tallennuksen, käsittelyn, haun ja jakelun koulun  hallinnon tukemiseksi. Hyvä homma. En tajua miksi ei samalla periaatteella voisi homma hoitua potilastietojärjestelmien kohdallakin.

Yhteiskunta määrittelisi vain sen, mitä ohjelman pitää tehdä mahdollisimman seikkaperäisesti. Terveyskeskusten ja sairaaloiden ylläpitäjät kukin tahollaan sitten hankkisivat ohjelmat, jotka toteuttavat nämä ominaisuudet.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti