Se on kaikille varmaan tuttua, että koirille tai jopa kissoille
järjestetään agility-kilpailuja. Samanlaista ketteryyttä on
ruvettu vaatimaan julkishallinnolta, jonka pitäisi ottaa mallia
yksityisten suuryritysten strategisesta ketteryydestä. Strateginen
ketteryys luonnistuu hyvin yksityisille yrityksille, joissa vastuu ja
tilivelvollisuus ovat yksiselitteisiä käsitteitä: työntekijät
ovat vastuussa linjajohdolle jne. ”Sen sijaan julkisella puolella
ei voida ongelmitta ajatella, että verovaroin palveluita tuottavat
tahot olisivat tilivelvollisia vain valtionjohdolle ja sen
määrittelemille painopistealueille”, kirjoittaa akatemiatutkija
Petri Koikkalainen Helsingin sanomissa.
Toiminnan tuloksen määritteleminen on yksityisissä yrityksissä
sangen helppoa: Se, mikä jää viivan alle ratkaisee. Robert H.
Schaffer ja Harvey M. Thomson ovat kritisoineet tosin, että useat
yritykset noudattavat toiminnoissaan aktiviteettipainotteista
suuntausta, jossa perustetaan erilaisia tiimejä ja keinotekoisia
aktiviteetteja, joiden tarkoitus olisi kai parantaa toiminnan tulosta
– ainakin pitkällä aikavälillä. Kirjoittajat toteavat
kuitenkin, että näillä aktiviteeteilla on vain samankaltainen
seremoniallinen vaikutus yrityksen tuotantoon kuin sadetanssilla on
säähän. Aktiviteettipainotteisuuden sijaan em. kirjoittajat
painottavatkin tulosvetoisia ohjelmia, jossa pitkäpiimäiset
valmistelut ohitetaan ja tähdätään suoraan mittaviin tuloksiin
muutaman kuukauden sisällä. Myönteiset tulokset siis näkyvät
viimeistään seuraavalla vuosineljänneksellä;-)
Jos näin toimitaan, niin minun mielestäni ei ole enää kyse
strategisesta ketteryydestä, vaan korkeintaan taktisesta
ketteryydestä, jolla voidaan menestyä taistelussa, mutta ei koko
sodassa. Lisäksi liikekonsernimainen johtamismalli ei ole missään
mielessä demokraattinen ja siksi se sopii erittäin huonosti
siirrettäväksi sellaisenaan julkishallintoon. Vallan keskittäminen
johdolle toimii vastoin hajautetun itsehallinnon ja asiantuntijoiden
riippumattomuuden periaatteita. Minun mielestäni julkisyhteisöjen
johtamiselle tulisi entistä enemmän hakea mallia
asiantuntijaorganisaatioiden johtamisesta. Asiantuntijuuteen
perustuva johtamismalli onkin lähes kaikkien julkisen puolen
työyhteisöjen sovellettavissa.
Kuitenkin liikkeenjohdon konsultit haluavat puhua strategisesta
ketteryydestä, joten puhutaan sitten siitä. Yksityisen yrityksen
näkökulmasta strateginen ketteryys on siis varsin yksiselitteistä:
yhtiön pitää sopeutua toimimaan ja tekemään tulosta alati
muuttuvissa olosuhteissa. Yksityisen yrityksen tulosta mitattaessa
raha on yleensä se arvon mitta. Ja tulos on aina mitattavissa. On
myös muita mittareita. Kohta koittaa taas se aika, jolloin Suomen
lukiot pistetään järjestykseen ylioppilastutkintomenestyksen
perusteella. Tuskin kukaan kuitenkaan enää nykypäivänä on niin
yksinkertainen, että ajattelisi sen kertovan jotain lukioiden
paremmuudesta. Strategisesti ketterä lukiohan olisi vertailun
kärjessä vaikka sen oppilaat tulisivat jostain Kontulasta tai
muualta itä-Helsingistä.
Koikkalainen, P. 2013. Liikkeenjohdon ajatusmallit pesiytyvät
valtion johtoon. HS 30.03. A5
Schaffer, R. H & Thomson, H. A. 1998. Succesful Change
Programs Begin with Results. Teoksessa Harvard Business Review on
Change. Boston: Harvard Business School Press. 189-214.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti