Organisaatioiden kehittäminen alkoi kiinnostaa ihmisiä toisen
maailmansodan tienoilla. Tieteellinen liikkeenjohto á la Fredrik
Taylor (taylorismi) oli ajattelussa vallalla vuosisadan
alkuvuosikymmeninä, mutta sen käsitykset alkoivat viimeistään toisen maailmansodan päättyessä vaikuttaa vanhentuneilta. Sen mukaan työnjaon muutoksilla on suuri
merkitys. Järjestelmä ositti tehtaan työt lukuisiksi
yksinkertaisiksi työvaiheiksi, joiden tehokkuutta voidaan optimoida
mahdollisimman pitkälle. Äitinikin oli aikoinaan Luhdan vaiheompelijana. Tärkeää oli karsia turhat liikkeet pois ja toimia kuten robotti.Samalla vaiheistaminen merkitsi sitä,
että yksittäinen työntekijä oli korvattavissa aiempaa helpommin.
Yksi ammattimies voitiin näin korvata vähemmän ammattitaitoa
omaavilla vaihetyöntekijöillä. Henry Ford sovelsi tätä oppia
menestyksekkäästi autotehtaassaan. Toisen maailmansodan kuluessa
tieteellisen liikkeenjohdon arvot eivät enää olleetkaan ihan niin
helposti omaksuttavissa. Kun sota itse asiassa päättyi
humanististen arvojen ja demokratian voittoon autoritarismista, niin
ajateltiin, että näitä arvoja tulisi soveltaa entistä enemmän
myöskin liikkeenjohdon kehittämiseen. Työntekijä ei enää ollut
korvattavissa oleva koneen osa, kuten taylorismissa, vaan
ymmärrettiin, että asiantunteva työntekijä on korvaamaton
yrityksen menestykselle. Alettiin puhua organisaatioiden
kehittämisestä.
Organisaatioiden kehittämisen alkuperäiset arvot pohjautuvat
siis humanistiseen filosofiaan ja demokraattisiin periaatteisiin.
Nämä arvot olivat pohjana organisaatioiden kehittämiselle aina
1990-luvulle asti. Silloin alkoi organisaation kehittämisessä esiintyä uusia arvoja, jotka pahimmassa tapauksessa olivat täydellisessä ristiriidassa aikaisempien arvojen kanssa. Jotkut näistä ovat
vain jossain määrin vastakkaisia, mutta kuitenkin murensivat vanhoihin arvoihin
perustuvaa organisaation kehittämistä ja alkoivat kaivaa maata sen jalkojen alta.
Uusien periaatteiden mukaan asetettiin liikeyrityksen voitto ennen
ihmistä ja näin tingittiin humanistisista arvoista. Avainsana alkoi
olla ”downsizing” ja tehokkuus oli etusijalla kaiken muun
kustannuksella. Syntyi kirosana "kvartaalitalous", jonka tavoitteena on pyrkiä voittoihin lyhyellä tähtäimellä. Tänä aikana myös ryhdyttiin liike-elämän
organisaatioiden esimerkkien mukaista julkisjohtamisen oppia ajamaan
myös julkisyhteisöihin taikasanojen ”New Public Management”
turvin.
Viime aikoina on kuitenkin organisaatioiden kehittämisessä ollut
tendenssiä palata takaisin alkuperäiseen humanistiseen ja
demokraattiseen arvopohjaan ja on alettu puhua ”rightsizingista”
”downsizingin” sijaan. Vai onkohaan sittenkin taas kysymys siitä asiasta, jota Machiavelli kuvaili termillä ”adonostare” eli sellainen tapa, joilla hankalatkin ja vastenmieliset päätökset ja
tavoitteet sokeroidaan sellaisiksi, että ne tuntuvat positiivisilta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti