Opettajien ammattijärjestö (OAJ)
esittää omana täsmennyksenään hallituksen esitykseen koulujen
työrauhasta, että sitä muutettaisiin niin, että perusopetuksen ja
lukion rehtorille tulisi säätää toimivalta evätä oppilaan oikeus
opetukseen kolmen päivän ajaksi.
Jos tämä ammattijärjestön toivomus
hyväksytään, niin saattaa käydä niin, että se syrjäytynyt
häirikköoppilas, joka on purkanut pahaa oloaan häiriköimällä
koulussaan siihen malliin, että rehtori evää häneltä oikeuden
osallistua opetukseen, siis käydä koulussa, kolmen päivän ajaksi.
Eli rehtori tulee näin järjestäneeksi syrjäytyneelle oppilaalle
tilaisuuden syrjäytyä yhteiskunnasta päätoimisesti kolmen päivän
ajaksi.
Useimmiten koulu on se ainoa paikka,
joka enää kiinnittää peruskouluikäisen syrjäytyneen nuoren
yhteiskuntaan. Tällä 3 päivän karenssimääräyksellä tätäkin
mahdollisuutta kavennetaan.
Opiskelurauha yleisopetuksessa tulee
puolestaan turvata kaikille oppilaille. Tämä merkitsee
häiriötekijöiden eli siis myös opetusta häiritsevien oppilaiden
häiriköinnin eliminoimista. Mielestäni kuitenkaan tämä 3 päivän
karenssi ei ole kestävä vaihtoehto, vaan sen vaikutus
häirikköoppilaaseen on usein päinvastainen ja 3 päivän kuluttua
oppilas palaa kouluun entistä syrjäytyneempänä ja
häiriköivämpänä.
Ainoana vaihtoehtona näen tässä
resurssien lisäämisen, joka voisi toteutua pienempinä
opetusryhminä, erityisopetuksen lisäämisenä sekä
oppilashuollollisten voimavarojen kasvattamisena. Lisäksi
normaaliin peruskoulun yleisopetukseen sopeutumattomille oppilaille
työpajamuotoinen peruskouluopetus on varteenotettava vaihtoehto.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti