Aineenhallinta on edelleen keskeisessä
asemassa aineenopettajan tutkinnossa. Aineenopettajaksi tähtäävän
pitää suorittaa yhdessä opettamassaan aineessa vähintään
syventävät opinnot sekä opettajan pedagogiset opinnot (60
opintopistettä tai 35 opintoviikkoa, eli aineopinnot). Nykyinen
aineenopettajan tutkinto takaa siis kelpoisuuden peruskoulun sekä
lukion opettajanvirkoihin, sillä lukion opettajan viran
kelpoisuusvaatimuksissa todetaan, että viranhaltijalla tulee olla
opetettavassa aineessa vähintään 120 opintopisteen opinnot eli
perus-, aine- sekä syventävät opinnot. Kelpoisia aineenopettajan
virkaan peruskoulussa ovat sen sijaan myös henkilöt, jotka ovat
suorittaneet vähintään aineopinnot opetettavassa aineessa eli 60
opintopistettä.
Kuitenkin aineenopettajien
kelpoisuusehtoja säätelevässä asetuksessa todetaan, että
henkilö, joka on ko. asetuksen voimaan tullessa (asetus astui
voimaan vuoden 1999 alussa) kelpoinen peruskoulun tai peruskoulua
vastaavan koulun, lukion, aikuislukion, ammatillisen oppilaitoksen,
kansalaisopiston, kansanopiston, musiikkioppilaitoksen, liikunnan
koulutuskeskuksen, Steiner-koulun tai steinerpedagogisen
erityiskoulun rehtorin tai opettajan virkaan tai toimeen tai joka on
saanut erivapauden tai kelpoisuustodistuksen vastaavaan virkaan tai
toimeen, on kelpoinen toimimaan tässä asetuksessa tarkoitettuna
asianomaisen koulutusmuodon rehtorina tai antamaan ko. asetuksessa
tarkoitettua vastaavaa opetusta.
Tämä siirtymäsäännös merkitsee
sitä, että peruskoulussa on edelleen opettajia, joilla on
korkeintaan cum laude -tasoiset opinnot (60 op.) opetettavassa
aineessa sekä approbaturtasoiset pedagogiset opinnot (25
op.).Käytännössä siis haastavimmassa murrosiässä olevia
oppilaita opettavat opettajat, joilla on vähäisin pedagoginen
koulutus opettajana toimimiseen.
Olen sitä mieltä, että peruskoulussa
opettaminen on eri asia kuin esimerkiksi lukiossa opettaminen.
Aineenhallinnan merkitystä yläkoulun opettajan valmiuksissa ei
kuitenkaan tule väheksyä. Sen merkitys kasvaa luokka-asteen
kohotessa. Keskiasteen yleissivistävien opintojen eli lukion
opettajalta vaaditaan vielä parempaa aineenhallintaa kuin
peruskoulun opettajalta. Vastaavasti asian pitäisi olla myös niin,
että peruskoulun opettajalta pitäisi vaatia parempaa pedagogista
koulutusta kuin lukion opettajalta, sillä pedagogiset tiedot ja
taidot ovat tärkeitä perusopintojen opettajalla, joka opettaa
valikoimatonta ja heterogeenistä oppilasjoukkoa.
Olen miettinyt, että olisiko
peruskoulun aineenopettajan pedagogisen koulutuksen vähäisyys
yhteydessä siihen, kun opettajat kaipaavat laajempia kurinpidollisia
oikeuksia itselleen. Ihan kokonaan tämä ei asiaa voi selittää,
sillä samanlaisia vaatimuksia varmaan esittävät myös
luokanopettajatutkinnon suorittaneet alakoulujen opettajat, joilla on
laajemmat pedagogiset opinnot kuin aineenopettajilla. Tuntuu
kuitenkin siltä, että kurinpidolliset ongelmat kärjistyvät
yläkoulussa jo senkin takia, että siellä kulminoituu kaksi asiaa:
opetettavan ikäluokan murrosiän aiheuttamat ongelmat sekä
opettajien vähäinen pedagoginen koulutus.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti